Handelingsgerichte gesprekken stellen de onderwijsbehoeften van het (hoog)begaafde kind en het handelen van de leerkracht in het middelpunt. Vragen die hierbij centraal staan zijn: Wat vraagt dit kind van het ...
Wanneer een kind iemand verliest die erg belangrijk voor hem is, dan verandert er van alles, niets lijkt meer hetzelfde. Rouw is de normale aanpassing aan een verlies. School is ...
Opvoeden is samen onderweg zijn. Kinderen verkennen de wereld om zich heen. Voor de ontwikkeling van het kind is het evenwicht tussen ondersteunen en grenzen stellen van groot belang. In ...
Het jonge kind ontwikkelt zich op een geheel eigen manier. Soms lijkt het of kinderen onvoldoende profiteren van het aanbod en de spelactiviteiten in de peuter- of kleutergroep. Ze hebben ...
Een anderstalige leerling in de klas vraagt om specifieke deskundigheid in de aanpak en het aanbod om de Nederlandse taal te kunnen leren. Hoe zorg je ervoor dat deze leerling ...
Hoe geef je als leerkracht je lessen zo vorm dat ieder kind aangesproken wordt? WerkwijzeTijdens de vier studiemiddagen zal veel praktisch gewerkt worden via uitwisseling, gesprek en concrete voorbeelden. In ...
Coöperatieve leerstrategieën (CLs) vormen een krachtig onderwijsmiddel, waar zowel zwakke als sterke leerlingen van profiteren. Ontdek hoe je de interactie over de leerstof kunt bevorderen en de leertijd kunt verhogen. ...
Rekenen leer je door een goede uitleg te krijgen, ermee bezig te gaan, nog eens uitleg te krijgen en het te snappen. Maar dan ben je niet klaar, het moet ...
In een handelingsgericht ondersteuningsteam (OT), ook wel multidisciplinair overleg (MDO) genoemd, werken alle betrokkenen samen: ouders professionals vanuit de school externe deskundigen In het OT wordt in kaart gebracht wat ...
Om tot een goed plan van aanpak te komen, is vaak onderzoek nodig. Wij hebben een aantal pakketten samengesteld: Pakket Basis Pakket Plus Pakket op maat Kijk op onze website ...