Kennismaken met hoogsensitiviteit

Beschrijving

Het begrip hoogsensitiviteit of hooggevoeligheid is tamelijk nieuw. In 2002 werd er over gepubliceerd in de Verenigde Staten door Elaine Aron. Zij geeft aan dat 15 tot 20% van de bevolking hooggevoelig is. In bijna iedere groep zitten wel één of meer hoogsensitieve kinderen. Het gaat om kinderen die sterk reageren op prikkels van buitenaf. Ze hebben meer tijd nodig om deze te verwerken dan minder gevoelige kinderen. Dikwijls wordt het onderwerp in verband gebracht met het gevoelsmatige en spirituele aspect. Hierdoor lijkt er weinig praktische binding te zijn met het onderwijs. Mede hierdoor krijgt het nogal eens de naam ‘zweverig’ te zijn. Hooggevoeligheid heeft echter meer kanten dan alleen de emotionele gevoeligheid. Ook komt het voor dat deze kinderen gediagnosticeerd worden als PDD-NOS, ADHD of NLD, vanwege de raakvlakken met gedragingen die gesignaleerd worden. Goede onderkenning en begeleiding zijn belangrijk voor een gezonde ontwikkeling. Wordt de hoogsensitiviteit een klacht of een kracht? Een probleem of een kwaliteit? De workshop heeft het karakter van een kennismaking, waarbij enkele vragen centraal staan: •Wat verstaan we onder het begrip? •Hoe herkennen we deze kinderen? •Wat hebben ze nodig? •Hoe kunnen wij en zij ermee omgaan?

Uw resultaat
•Kennismaking met het begrip (hoog)sensitiviteit •Het begrip een plek geven in uw (school)praktijk •Aanzet tot signalering en handeling.

Opbrengsten

Meer informatie
Extra informatie
  • Specialisme
  • Gedragsproblemen
  • Sector(en)
  • PO (incl. SBO)
  • Doelgroep(en)
  • Leerkracht
  • Vakleerkracht
  • Intern begeleider / remedial teacher
  • Schoolleiding
Recensies