Werken aan woordenschat

Type

Adviestraject

Beschrijving

Woordenschat vormt de basis voor taalontwikkeling. Binnen woordenschatonderwijs wordt gebruik gemaakt van het didactisch hulpmiddel de viertakt (Verhallen, van den Nulft). De viertakt bestaat uit vier fasen: voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren. Een betekenisvolle context is een voorwaarde voor succesvol woordenschatonderwijs. Kenmerken zijn:

  • betekenisvolle context
  • actieve leerhouding van de leerling
  • accent op beleving, inleving en betrokkenheid van de leerling
  • veel lezen met daaraan gekoppelde woordenschatactiviteiten
  • in samenhang met de taal- en/of wereldorientatiemethode
  • doorgaande lijn binnen de school

U leert routines en vaardigheden om een betekenisvolle woordenschatdidactiek toe te passen.

Doelgroep
Schoolteams.

 

Opbrengsten

Doel

U ontwikkelt kennis en vaardigheden om betekenisvol woordenschatonderwijs in een doorgaande lijn te geven.

Meer informatie
Extra informatie
  • Regio('s)
  • Noord-Holland
  • Specialisme
  • Woordenschat
  • Sector(en)
  • PO (incl. SBO)
  • Doelgroep(en)
  • Leerkracht
  • Schoolleiding
Recensies