Training executieve functies en kleuters

Punten

15 SBU

Type

Training / workshop / opleiding

Registratiecode

MOfsWUklyj

Beschrijving

De 3 essenties zijn:

  • Theoretische kennis verdiepen.
  • Praktisch aan de slag in de klas en met elkaar.
  • Het positief kunnen stimuleren van jonge kinderen.

Door anders te leren kijken naar kinderen, kun je meer zien! Hoe denken en leren kinderen? In deze training maak je kennis met de executieve functies van kleuters. Je leert deze functies bij jonge kinderen te ontdekken en concreet aan te spreken in je les.

Hoe denken en leren jonge kinderen? Door anders te kijken, kun je meer zien!

Executieve functies
Op school, tijdens het buitenspelen of thuis; het brein gebruikt op elk moment van de dag geavanceerde vermogens om activiteiten te organiseren, te focussen en impulsen onder controle te houden. Deze vermogens noemen we executieve functies.

Kinderen die al op jonge leeftijd sterke executieve vaardigheden ontwikkelen, hebben meer controle over hun eigen functioneren. Dit draagt bij aan een zeker en competent gevoel. Als een kind deze functies niet of onvoldoende kan inzetten, kan dit leiden tot een vertraging in de ontwikkeling. Hoe ga je hier als leraar, intern begeleider of school mee om?

Onderdelen training
In drie bijeenkomsten van drie uur komt theorie rondom executieve functies aan bod en besteden we aan de hand van voorbeelden, filmbeelden en materiaal uitgebreid aandacht aan de dagelijkse praktijk. Je leert wat executieve functies zijn, hoe je de sterke en zwakke punten in de functieontwikkeling kunt ontdekken en hoe je deze op een positieve wijze kunt stimuleren bij het jonge kind.

De training wordt verzorgd door wetenschappelijk geschoolde trainers van het HCO, die gespecialiseerd zijn in Executieve functies, zowel op kindniveau als op trainingsniveau.

Opbrengsten

Na afloop van deze training weet je:

  • wat executieve functies zijn en hoe zich deze ontwikkelen bij jonge kinderen;
  • welke executieve functies je aanspreekt tijdens een les;
  • hoe je sterke en zwakke executieve functies kunt ontdekken;
  • hoe je op een positieve manier zwakke executieve functies kunt stimuleren;
  • wat kinderen én ouders zouden kunnen doen bij zwakke executieve functies.
  • Je weet op welke gebieden je de kinderen wilt stimuleren en wat voor de lange termijn van belang is voor ze.
  • Het is een aanvulling op het aanbod van de PABO en dus een verdieping van je kennis.

Meer informatie
Extra informatie
  • Regio('s)
  • Zuid-Holland
  • Specialisme
  • Aandachtstekortstoornissen (ADD/ADHD)
  • Opleiden & professionaliseren
  • Schoolontwikkeling
  • Groepsplannen
  • Werkproces(sen)
  • Plannen en behalen van onderwijsdoelstellingen
  • Werken aan je ontwikkeling
  • Werkoverleg met een collega
  • Inrichten en organiseren van de klas
  • Nabespreken van een werklestaak
  • Sector(en)
  • VVE / Jonge kind
  • PO (incl. SBO)
  • Ontwikkelproces(sen)
  • Lesgeven in leerstrategie├źn
  • Het ontwikkelen van leerlijnen
  • Het signaleren van leer- en gedragsproblemen
  • Doelgroep(en)
  • Pedagogisch medewerker
  • Intern begeleider / remedial teacher
  • Leerkracht
Recensies