Hoe begeleid ik leerlingen met ernstige reken-wiskundeproblemen?

Type

Leerlingenzorg

Beschrijving

De ene dag weet de leerling hoe de deelsom uitgerekend moet worden, de andere dag is hij het weer helemaal kwijt. De tafels heel vaak geoefend en nog kent hij ze niet. Al in groep 7, maar geen klok kunnen kijken. Tien jaar en nog steeds 4 + 5 op je vingers uittellen! Herkent u hierin een leerling uit uw groep?
Het zijn maar enkele voorbeelden van ernstige rekenproblemen. De schatting is dat 3 tot 4% van de leerlingen de rekenstoornis dyscalculie heeft. Grote kans dus dat ook u voor de uitdaging staat om deze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden in uw klas. Deze cursus biedt u handvatten om tegemoet te komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerlingen. 
Er wordt gewerkt aan de hand van het recent verschenen protocol Ernstige RekenWiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD). U wordt bijgepraat over de recente inzichten en ontwikkelingen rondom dyscalculie, maar er wordt vooral praktisch samen aan de slag gegaan. Hiervoor is het nodig dat u in uw eigen groep met leerlingen met ernstige rekenproblemen kunt werken. U zult onder andere gaan oefenen met het diagnostisch rekengesprek, zelf individueel rekenonderzoek doen en de begeleiding opzetten.

Opbrengsten

U kunt de mogelijkheden van een leerling in fase oranje en rood (ERWD protocol) in kaart brengen en de hulp daarop afstemmen. U beschikt over actuele kennis van dyscalculie en over vaardigheden om ook bij deze leerlingen tegemoet te komen aan hun specifieke onderwijsbehoeften.

Meer informatie
Extra informatie
  • Regio('s)
  • Landelijk
  • Noord-Holland
  • Specialisme
  • Aansluiting po-vo
  • Rekenen / dyscalculie
  • Werkproces(sen)
  • Werken aan je ontwikkeling
  • Plannen en behalen van onderwijsdoelstellingen
  • Sector(en)
  • PO (incl. SBO)
  • Ontwikkelproces(sen)
  • Het signaleren van leer- en gedragsproblemen
  • Planmatig werken
  • Doelgroep(en)
  • Leerkracht
  • Intern begeleider / remedial teacher
Recensies