Adviseren van het schoolbestuur

Type

Adviestraject

Beschrijving

Wat is de plaats van een bestuur van een vrijeschool? Hoe word je een ‘bestuur op afstand’, als de schoolleider goed functioneert? En hoe sta je de Inspectie van het Onderwijs te woord? Voor een aantal ‘éénpitter-besturen’ speelt er nog een ander vraagstuk: wel of niet bestuurlijke samengaan met andere vrijescholen. Wat zijn de voor- en nadelen? Het traject adviseren van het schoolbestuur omvat:

  • een analyse van wat er bestuurlijk gevraagd wordt in de school;
  • invoering van een kwaliteitssysteem, waardoor het bestuur over relevante informatie kan beschikken (zie ook dit hoofdstuk: Kwaliteitsbeleid: werken aan een betere school);
  • advies om te komen tot een effectieve rapportagestructuur tussen schoolleider en bestuur;
  • advies bij het te woord staan van de Inspectie (zie ook dit hoofdstuk: In gesprek gaan met de Inspectie).

Opbrengsten

Het bestuur heeft kaders in de samenwerking met de directie. Er is een structuur van informatie opgezet waarmee het bestuur kan besturen.

Meer informatie
Extra informatie
  • Regio('s)
  • Utrecht
  • Zeeland
  • Zuid-Holland
  • Landelijk
  • Drenthe
  • Flevoland
  • Friesland
  • Gelderland
  • Groningen
  • Limburg
  • Noord-Brabant
  • Noord-Holland
  • Overijssel
  • meer
  • Specialisme
  • Management
  • Personeel & Organisatie
  • Sector(en)
  • Voortgezet speciaal onderwijs
  • PO (incl. SBO)
  • Havo
  • Vwo/gymnasium/atheneum
  • Praktijkonderwijs
  • VMBO
  • MBO
  • Speciaal onderwijs
  • meer
  • Ontwikkelproces(sen)
  • Ontwikkelen van een lerende organisatie/professionele cultuur
  • Doelgroep(en)
  • Schoolleiding
  • Schoolbestuur
Recensies