Executieve functies: “Hij kan het wel, maar waarom doet hij het niet!”

Beschrijving

Niet beginnen aan een opdracht, huiswerk uitstellen vanwege leukere dingen, altijd alles op het laatste moment doen, ineens heel heftig reageren op iets kleins, geen twee dingen kunnen onthouden, heel boos worden als iets anders gaat dan gedacht. Dit zijn voorbeelden van gedragsmatige uitingen die voortkomen uit executieve functies. Deze cognitieve processen zijn nodig voor doelgericht, efficiënt en sociaal aangepast gedrag. De processen omvatten bijvoorbeeld het vermogen om vooruit te denken, impulsen te onderdrukken, tijdelijk informatie op te slaan en flexibel te denken.

 

Executieve functies zijn aangeboren en ontwikkelen zich direct vanaf de geboorte. Bij kinderen van vijf jaar zijn ze al duidelijk te herkennen. Toch hebben pubers vaak nog steeds een zwak planningsvermogen en kunnen zij hun impulsen niet altijd beheersen. Wat kunnen we nu eigenlijk wel verwachten en hoe kunnen we ondersteuning bieden bij deze processen? 

 

In twee bijeenkomsten gaan we aan de slag. Er wordt aandacht besteed aan het herkennen van, maar vooral aan de praktische ondersteuning voor leerlingen met zwak ontwikkelde executieve functies.



Meer informatie
Extra informatie
  • Regio('s)
  • Zuid-Holland
  • Specialisme
  • Opleiden & professionaliseren
Recensies