Grip krijgen op zaakvakteksten

Type

Training / workshop / opleiding

Beschrijving

Probleem met het onderwijzen van begrijpend lezen is dat er wellicht succes is in de begrijpend lezen lessen, maar dat de leerlingen andere situaties niet herkennen als ‘oh, dat zou ik hier ook moeten doen’. Ze leren leesstrategieën bij begrijpend lezen, maar gebruiken deze niet automatisch bij biologie of geschiedenis. De transfer ontbreekt. Actuele en boeiende teksten kunnen helpen bij het gemakkelijker doorgronden van teksten. Maar wat ook helpt, is kinderen leren om leesstrategieën ook in de wereldoriëntatievakken te gebruiken.

Opbrengsten

Lezen = Weten oefent met de leesstrategieën in de wereldoriëntatielessen. Op deze manier leert u kinderen een leesstrategie en behandelt u tegelijkertijd de leerstofinhoud. Kinderen leren de leesstrategieën via activiteiten bij een tekst die u aanbiedt in uw wereldoriëntatieles. Een tekst uit uw methode bijvoorbeeld, die u toch al zou laten lezen.
Vanuit recent wetenschappelijk onderzoek is bekend welke aanpak het beste werkt voor het leren lezen en begrijpen van informatieve teksten. Lezen = Weten is gebaseerd is op deze research. Het is een doordachte samenstelling van de zeven meest relevante leesstrategieën en activiteiten voor het begrijpen van informatieve teksten.
Bij Lezen = Weten leert u ook hoe u de kinderen actief bij deze lessen kunt betrekken door het toepassen van coöperatieve werkvormen. Bovendien leert u de kinderen om te gaan met moeilijke woorden in een tekst.

Meer informatie
Extra informatie
  • Regio('s)
  • Drenthe
  • Flevoland
  • Friesland
  • Gelderland
  • Groningen
  • Overijssel
  • Utrecht
  • meer
  • Specialisme
  • WereldoriĆ«ntatie
  • Overige vakken
  • Leesvaardigheid
  • Sector(en)
  • PO (incl. SBO)
  • Doelgroep(en)
  • Leerkracht
Recensies